Thursday, May 16, 2013

Cerita Hari Ini


 Assalamualaikum

Hidup ni kalau tak der kesabaran dan rasa bersyukur memang kacau bilau jadinya..Yang kaya nak bertambah kaya, yang miskin semakin miskin la jadinya. Yang berkuasa nak lebih berkuasa yang bawahan melawan-lawan nak kuasa. So hidup ni tak pernah rasa cukup dengan apa yang ada. Sentiasa nak lebih dari orang lain.

Sebagai orang biasa walaupun tidak mempunyai harta benda yang bertimbun-timbun, pangkat dan darjat yang tinggi sepatutnya ko bersyukur dengan apa yang dah ko nikmati sekarang. Tapi dunia sekarang, orang semakin menjadi-jadi tahap tamak halobanya. Dibagi betis nak paha. So masa bila rasa syukur tu datang. Tipu la kalau mulut jer cakap..Oh..aku bersyukur sangat sebab aku dah ader kereta baru tapi bila nampak kawan  satu office pakai kereta lagi canggih dalam hati mesti ala tak best la kereta ni kan,kereta tu lagi best.. Padahal kereta ko tu cukup baik lagi kot. Motifnya tak lain, tak bukan  semata-mata nak  diri tu lebih dari orang lain..betul tak aku cakap??..So mana yang kata rasa syukur tadi tu? common la beb kalau ko mampu, aku tak kisah la kan tapi kalau dah kereta biasa tu pun ko nyawa-nyawa ikan jer nak lepas pehal yang ko gagah nak tukar kereta baru pulak kan...

 Ini best, baru jer beli
 Tapi
 Ini lagi best, lagi besar, lagi cantik, lagi mahal dan lagi ++++++. Pun boleh jadi modal untuk menunjuk-nunjuk t.
Maka ko pun buat keputusan nak tukar yang ini pula

Kalau tak der rasa sabar dan bersyukur macam tu la jadinya..Orang beli baju baru, ko pun nak baju baru, orang beli sofa baru, ko pun nak sofa baru, orang tukar langsir baru, ko pun nak tukar yang baru..Sampai bila hidup kalau hanya nak lawan-melawan..nak lebih selalu..Kalau macam ni la sikap ko, aku jamin hidup ko tak kan pernah tenang beb..Kalau ko ader duit, ko mampu aku tak kisah la sangat kan tapi cuba ko fikir kalau makan pun ko tak berapa nak cukup macam mana..Fikir la beb…Allah dah bagi akal..

Aku bukan nak bangga diri nak cakap aku ni dah bersyukur sangat, aku pun macam ko juga. Kalau dah kata nafsu tu ader mananya tak terbeliak bijik mata kalau dah nampak benda baru beb..Tapi tak semua aku ikut, aku fikir la juga. Kalau dah aku ader benda tu nak buat aper laginya, cukup-cukup la..Kalau dah 100% ko nak ikut, esok nampak yang lain ko nak lagi so sampai bila ko nak puas kan..Fikir la antara keperluan dan kehendak mana yang lebih penting beb?.

Pangkat,darjat..tak usah la nak bermasam-masam muka sebab dua benda tu. Kalau dah Allah kata sekarang bukan rezeki ko nak naik pangkat maka terima la. Mungkin lain kali. Kalau ko dok sibuk berebut macam mana pun kalau dah Allah kata bukan rezeki ko, bukan lah. Buat macam mana pun ko tak kan dapat. Tak payah la nak masam-masam muka, sanggup buang kawan semata-mata dia lebih dari ko..Aper makna semua tu kan? Kata la kalau ko dapat naik pangkat sekali pun tapi disebabkan suap-menyuap, orang-orang bawahan tak dapat terima ko..so untuk apa ko naik pangkat pun. Tak guna jugakan. Masing-masing tak respect ko..untuk apa, untuk ko syok sendiri la jawabnya kan…Tak payah la nak takut, kalau Allah nak bagi sekelip mata jer Dia boleh bagi..

Kalau ko ada sifat sabar yang kuat dalam diri, datang la benda apa sekali pun ko mampu atasi, ko mampu kawal diri..Percaya la..Bersyukurlah dengan apa yang ko ada beb..Tapi bukan bermakna ko tak perlu berusaha pulak..Nanti kata ah, syukur la apa yang aku ada tak perlulah aku nak berusaha lagi..Haish..kalau dah macam ni masalah la juga..Kalau dah orang pakai lampu Kalimantan ko tetap dok pakai lampu pelita minyak tanah, macam mana. Kalau orang dah ke bulan ko masih kat bawah tempurung..apehal beb?

Aku rasa kalau dah macam ni bukan bersyukur lagi namanya, ni dah terlebih syukur kot dalam erti kata yang lain MALAS..senang cerita. Orang macam ni memang la sentiasa nak bersyukur dengan apa yang dia ada sebabnya malas nak bekerja, malas nak pandang ke depan, malas nak buat tu, malas nak buat ni. Semua malas maka jawapan dia syukurlah dengan apa yang ada.. Lepas tu orang sibuk nk buat rumah baru, dia sibuk nak mengata..Dia tu mesti tak bersyukur..yer la asyik nak buat rumah baru.Aper ker salahnya orang tu nak buat rumah baru untuk anak bini dia??.. Orang macam ni boleh dikatakan dengki pun ada namanya beb..Dah miskin bertambah miskin lah jadinya. Aku bukan nak hina, tapi nak orang macam ni sedar yang dia perlu berusaha kalau nak kehidupan dia tu lebih baik macam orang lain. Usaha tu yang penting tapi kalau dah berusaha Allah tetap tak bagi juga, itu soal lain. Sekurang-kurangnya berusaha Cuma rezeki tu masih tak der. Mungkin Allah kata bukan sekarang. So time macam ni la kita perlu kuat, perlu sabar dan perlu bersyukur. Allah lebih tahu beb..Percaya la..Tak usah la ko nak berdengki-dengki pulak..Setiap orang ader rezeki masing-masing.

Kalau nak sembang bab ni, memang panjang la beb. Macam-macam pe..el orang sekarang ni. So aku malas nak sembang panjang lagi, ko ader akal, ader otak ko fikir la..Hidup Cuma sekali beb, ko buat la yang terbaik..Jangan ko tersalah langkah, jawabnya merana la hidup ko.

Yang penting USAHA + DOA + TAWAKAL = inshaAllah KEJAYAAN…

Doa Syukur, selalukanlah membaca doa ini

p/s : nak ingatkan diri aku dan engkau semua supaya tak leka dengan dunia. Sabar dan sentiasalah bersyukur dengan apa yang Allah dah bagi..Kalau engkau miskin, ada lagi orang yang lebih miskin dan kalau engkau kaya, ingatlah ader orang yang lebih kaya..

Sekian.....

No comments: