Sunday, April 14, 2013

Jangan Lupa Untuk Berdoa


Assalamualaikum
 
(Allah S.W.T berfirman yang bermaksud “Dan apabila hamba-Ku bertanya kepada Mu mengenai-Ku, sesungguhnya Aku terlalu hampir. Aku perkenankan doa orang yang meminta apabila ia berdoa kepada-Ku”.)

So sebagai hamba Allah yang sangat lemah aku sekadar ingin berkongsi betapa pentingnya untuk kita berdoa. Dengan berdoa,kita akan lebih mendekatkan diri dengan Yang Maha Kuasa..Berdoalah supaya hidup kita akan sentiasa dalam rahmatnya dan diredhai..Berdoalah supaya kita sentiasa dekat dengan–Nya dan membuktikan betapa kita mengharapkan pertolongan dari-Nya dalam kehidupan kita.

Aku sendiri pun kadang-kadang tak terlepas dari alpa dan lalai tentang bertapa pentingnya doa..Bila tiada masalah kadang-kadang mula ambil ringan,langsung tak menadah tangan untuk memohon doa.Tapi bila masalah datang mula mencari-cari-Nya dan baru ingat nak menadah tangan berdoa bersungguh-sungguh mengharapkan petolongan.Kadang-kadang terasa betapa teruknya aku ni..Bila ada masalah baru ingat nak berdoa bersungguh-sungguh..Kalau tak berdoa pun macam ala-ala kadar jer.

Tapi Allah S.W.T  Maha Pengampun,Maha Penyayang.Walau apa pun yang kita lakukan Dia tetap memberi peluang  untuk kita berubah.Kadang-kadang dugaan dan masalah yang kita hadapi merupakan satu anugerah..Sebab apa aku cakap anugerah? Lihat balik kalau tak de dugaan tak der masalah kita lalai dan lupa untuk bersyukur atas nikmat yang kita peroleh..Semua tu dari Allah dan mungkin Allah nak sangat kita dekat dengan-Nya jadi Dia berikan kita dengan bermacam-macam dugaan..

Bila kita ada masalah kita mula mengingati-Nya dan baru teringat nak minta pertolongan bukan?..sebenarnya mungkin Allah rindu untuk dengar suara kita, dan diberikan kita dugaan supaya kita memohon doa dan pertolongan dari-Nya.Kalau tak mungkin kita akan terus hanyut dan lupa pada Allah SWT. Jadi ingatlah bertapa pentingnya doa dalam kehidupan kita..Itu tanda kita sentiasa mengingati dan sentiasa memerlukan-Nya dalam setiap apa yang kita lakukan..

Masa Yang Baik Untuk Berdoa:

  • Waktu pagi sebelum terbit matahari dan setelah selesai menunaikan solat subuh
  • Selepas setiap solat fardhu lima waktu
  • Antara solat Zohor, Asar dan Maghrib
  • Antara azan dan iqamat atau selepasnya
  • Ketika bangun dari tidur
  • Selepas membaca tasyahud akhir sebelum salam
  • Ketika hendak masuk dan keluar masjid
  • Antara takbir solat Hari Raya
  • Ketika melakukan sesuatu pekerjaan dan urusan penting
  • Ketika ditimpa kesulitan,gundah gulana dan rasa gelisah
  • Ketika hendak memulakan solat dan sesudah mengerjakannya
  • Sepanjang malam terutama sepertiga yang akhir dan waktu makan sahur
  • Ketika sujud dalam solat khususnya pada sujud terakhir.

Semoga apa yang aku sampaikan ni memberi manfaat kepada kita semua.Jangan sesekali kita abaikan doa dalam kehidupan kita..

Terasa diri haku ni macam seorang yang tak bersyukur atas apa yang aku ada sebab aku selalu abaikan doa...*sungguh tidak baik*..Now setelah aku teliti dan faham, biarlah apa yang aku miliki dan ada sekarang diberkati..dan tak nak jadi hamba yang tidak mensyukuri atau sombong pada Allah S.W.T..

(Berdoalah sesungguhnya Allah sentiasa bersama kita untuk mendengar..Renung-renungkan dan selamat beramal)..peace..(T_T)..hehhe..

p/s: Jangan terlalu sombong untuk berdoa,tidak selamanya kita diatas..Setiap apa yang kita ada akan diambil bila-bila masa bila Ia mengkehendakinya..

Sekian.....

2 comments:

anne said...

semoga doa, rintihan dan rayuan seorg hamba yg kerdil seperti kita di angkat d di makbul kan oleh ALLAH S.W.T
amin...

Anonymous said...

Yes....betul tuu itu yang terbaik...