Monday, April 08, 2013

Kesalahan Orang Nampak,Kesalahan Sendiri?


 Assalamualaikum

Sebagai manusia biasa kadang-kadang kita tak terlepas dari melakukan kesilapan..Betul tak?

#termenung sejenak memikir#  memang pun..itulah jawapan aku dan aku pasti semua orang akan bagi jawapan macam aku juga..kan?kan?..

Now dalam entri ni aku nak cuba luahkan segala perasaan-perasaan yang pernah ada pada setiap manusia..

Kalau diikutkan hati memang la akan ada perasaan meluap-luap marahnya tatkala dihentam teruk-teruk atas satu kesalahan..Ditambah pulak kesalahan tu tak disengajakan atau tak tersedar yang kita dah buat salah…(ayat skema hehe)

Manusia ni pantang kalau kita buat salah sikit, yang tak nampak pun boleh kata nampak..itu yang paling aku pantang tu..

Amboi bukan men lagi kalau salah kita, 1000km pun boleh nampak lagi kalau salah lepa..1km pun buat-buat tak nampak..(loghat orang kedah).

Cerita yang tak pernah wujud pun tetiba boleh wujud dengan serta merta..hadeh sadis betul manusia macam ni.. Zaman sekarang pun masih kolot lagi bab-bab pemikiran..

Cerita yang sebesar semut ditambah-tambah sampai jadi sebesar gajah yang gedabak tu..

Yang bestnya dari mana manusia-manusia macam ni boleh dapat idea kan?

Masa sekolah dulu kalau cikgu suruh bagi idea,mau muka tu duduk dalam laci meja..takut punya pasal..*fikir sikit dengan cikgu takut tapi dengan Allah tak takut pulak* 

Nak fitnah orang tu nak fitnah orang ni,nak tambah cerita orang tu nak tambah cerita orang ni..Padahal salahnya tak seberapa pun..

Cenggini ibaratnya:

"Si polan A(perempuan)  tengah bercakap-cakap dengan kawannya si polan b(lelaki)
Si polan C(perempuan) ternampak lah pulak..Si polan A tengah cakap dengan Si polan B"

Hah maka dengan situasi diatas tu timbul lah umpat mengumpat dan fitnah memfitnah.Puncanya bermula dari si polan C tu..

Ceritanya makin hari makin meleret-leret jadi buah mulut orang sana sini..

Apa yang terjadi pada Si polan A ni tentu la dia rasa  dihentam teruk-teruk..

Sepatutnya Si polan C tadi tu siasat dulu kenapa diorang tu bercakap,Ni tak men terjah jer..Mana la tau diorang tengah cakap pasal kerja ker,tak pun baru terjumpa dan cuma sekadar betegur sapa dan bertanya kabar..

Kita sebagai manusia zaman moden ni udah-udah la nak buat gossip nak fitnah orang..manusia cenggini ingat la sikit Allah tu ada lebih adil,Dia nampak atas semua perbuatan kita,Dia lebih tau yang mana betul yang mana tak..

Sebagai manusia kita tak perlu nak judge orang sesuka hati,tak payah la nak hakimi orang sesuka hati..sape kita ni?..Kita Cuma manusia biasa hamba Allah dan kita semua sama..Ingat tu..

Waima kalau orang tu buat salah sekali pun,jangan la sesekali kita menjaja sana sini pasal dia..Itu sudah dikira membuka aib orang..Bukankah Allah s.w.t melarang kita membuka aib orang dan dengan senang hati menyembunyikan aib kita..

Ingat-ingat lah yer kita ni sebagai manusia biasa dan hamba kepada Allah,takutlah dengan azab Allah..Kita tak tau bila nyawa kita ni akan diambil..kalau diambil masa kita sedang menfitnah orang tanpa sempat meminta maaf..macam mana? So jawab la sendiri yer..

Entah la kenapa tetiba aku terasa nak menaip pasal ni…Mungkin disebabkan keadaan sekeliling.Sikap manusia di sekeliling aku kot..So aku buat la Konklusi aku sendiri..

Pe benda maksud konklusi pun aku tak tau men hentam jer..hehe..
Peace….^_^

Ok la..

p/s: sekadar peringatan untuk diri aku dan semua orang.

Sekian…..

1 comment:

Anonymous said...

harap2 xpenah jmp mangsa2 di ats. hrp m mendoakan setiap khilaf mereka di ampunkan d diterima ALLAH. cari lah rahmat kasih ILLAHI.