Friday, April 05, 2013

Kurus Tak Gemuk-Gemuk???


 Assalamualaikum

Tengok tajuk di atas tu, anak-anak sekalian kali ini kita nak bercakap ke menaip,bedal je la…kita nak bincang pasal makan dah banyak tapi hampeh  dok maintain kurus keding jugak.

Apa pendapat anak-anak sekalian,ok ker  tak?

Keh..keh..keh…lawak la sangat ker aku jer..opsss..tak mau..tak mau...Hui…melalut kelaut dah aku ni..

Cenggini cheghitanya, cemuih dah aih aku dengaq orang asyik cakap aku kurus..kurus dan kurus…

Asal keluar jer ade jer yang nak menegur,ala Fara kenapa kurus sangat ni..hang tak makan ka?

Dak aih..mana boleh aku tak makan,tengah malam pun aku melahap lagi ko tak tau..

Ni aku nak bagitau makan dah berkarung-karung,tapi tak gemuk-gemuk aku nak buat macam mana..Nak suruh aku telan apa lagi..segala vitamin pun aku dah telan..apa lagi??? Cer citer…

Eeee…ape la (dalam hati ko tak tau aku bersyukur sangat-sangat kot sebab ape benda aku melahap pun aku still maintain kurus)hehe…

Cer korang fikir,beruntungkan aku..beruntungkan??..

Tu tandanya tahap metabolisma aku tinggi..sistem penghadaman aku baik..segala makanan yang aku makan dapat dicernakan dengan cepat menjadi tenaga…

Tu la sebab aku bersyukur sangat-sangat..Aku tak payah nak bersusah payah sampai tak makan,ambik ubat tu ubat ni sebab apa,sebab nak kurus…

Huh..itu bukan aku.Aku ni hantu makan,kalau lapar jer tak der maknanya aku nak sekat-sekat..makan jer..

Tapi nak buat macam mana dah badan aku tak naik so aku bersyukur la..

Tapi yang aku pelik,orang asyik cakap aku tak makan.Eh! Fara wah kurusnya..diet ker? Ni mesti diet ni, kurus sangat..Tak makan er?…

Pening-pening…kurus pun salah gemuk pun salah..Ade jer nak cakap..Ade ker cakap aku tak makan, mau mati kebulur kalau aku tak makan…sekerat hari tak makan pun perut dok berdendang sayang..inikan tak makan….kebulur kot aku..

Tak tau la nak cakap, yang pasti aku tak berdiet,aku tak tahan makan k…

Tau tak maksud diet tu apa? Diet tu bermaksud jaga pemakanan,bukan tak makan ok…so yang memandai cakap aku ni berdiet,tak makan tu kenapa??

Hah kan dah jadi sesi lepas geram….huhu…

Korang nak tau??? Wah….macam ade citer best je kan gempaqnya..mestila nak tau kan..

Tot….ada pulak yang cakap aku ni terlalu kurus,tak cantik.. hadoi..gitu pulak..

Aku ulang sekali lagi *tak cantik*.. Korang tau kan pempuan ni sensetive dengan perkatan tak cantik..

So aku mula la dok memikir-mikir, yer ker? Betul ker? Aku kena gemukkan badan aku ker?

Hah kan dah buat pasal,dok memikir benda yang tak sepatutnya aku fikir.. 

Cisss… sebelum ni cakap tak kisah,tapi kena gertak dengan perkataan tak cantik terus memikior sampai tak mandi..oppss tak mandi tu slow-slow sikit cakap.. kang  ada pakwe yang dengar jatuh saham aku…hehe…iyer..yer jer..

Setelah memikir aku dah dapat jawapan aku..buat apa aku nak kisah apa orang cakap,yang penting jadi diri aku. Tak perlu nak ubah apa-apa..bersyukurlah dengan apa yang Allah s.w.t berikan pada aku..

Orang lain belum tentu dapat jadi macam aku kan..kan?... ingat senang ker nak maintain kurus tanpa penyakit..susah tau..kalau tak caye cer tanya mak,atok,nenek,onyang kau..mesti jawapan mereka 100% macam aku..*mood konfiden* entah yer entah tak jawapan 100% macam aku…

Tapi itu la aku nak cakap saper pun kita,aper pun bentuk badan kita,kurus ker ,gemuk ker,tinggi ker,rendah ker bersyukurlah dan hargailah diri kita..

Kalau kita tak hargai diri kita,saper lagi kan? Yang penting jaga kesihatan kita,jaga pemakanan kita k..

InsyaAllah semuanya akan baik-baik saja…


 fokus kat pipi dah tembam


 Tengok gambar kat atas tu pipi pun dah timbul-timbul,kurus lagi ker..he..he...

sekian.....

No comments: