Friday, April 19, 2013

3 Step Penting Penjagaan Muka


 Assalamualaikum

Selamat pagi dan salam jumaat..Pagi-pagi ni muka semua mesti cun kan? Hehhe..orang cakap kalau nak tengok muka cantik ker tak, tengok muka dia waktu pagi waktu dia bangun tido..betul ker?? Ko dah ker tengok muka ko,kalau belum cepat-cepat pergi tengok..sure cantik kalau tak cantik juga maknanya teori ni memang salah la..

Jap..jap aku rasa teori ni betul..sebab bila bangun jer pepagi buta,aku try ngadap kat depan cermin…fuh…cantik wei kulit waktu bangun tido..aku tak tipu..betul memang betul..teserlah kecantikan tu.Kulit muka nampak lembab jer,bersih + mata yang kuyu-kuyu lagi tu..huh..series cantik..

Apa??.. tak cantik..wakaka..kulit ko tak cantik ker memang ko tak cantik..uwipp…hehe gurau jer jangan marah..Aku jual karang..Dulu-dulu aku memang seorang yang pemalas bab-bab nak jaga muka ni.Bukan jer dulu sekarang pun sama.Tapi sikit berubah la..kalau dulu harap cuci muka jer..penyegar ker,pelembab ker memang tak la..Kalau beli pun tak luak-luak sampai xpired..last-last campak kat tong sampah jer..Memang aku tak malu nak cakap aku memang pemalas sesangat..Aku tak suka bab-bab nak belai-belai kulit muka ni.Kalau cuci muka pun aku ganyah jer serupa cuci pinggan.Tak dernyer nak belai-belai..

Tapi semenjak dua menjak ni, aku sudah diberi hidayah wei..tu pun sebab banyak terbaca bab-bab penjagaan muka ni..Ramai yang cakap penting sangat. Terutama 3 step utama tu..(mencuci,menyegar dan melembab)

Sebab aper aku cakap penting? Jawapan dia 3 step tu la yang akan buat kulit ko jadi cantik. Oiii.. cantiknya kulit makcik ni.nah ambik ko mak cik tu bukannya remaja ke anak dara.. Mak cik pakai aper yer kulit muka makcik cantik sangat..Mak cik tak pakai ape-ape pun dari dulu sampai sekarang mak cik Cuma amalkan 3 asas penjagaan muka..huh terkedu aku dengar. Kalau nak dibandingkan kulit muka mak cik tu dengan aku memang berbeza sangat sebab aku masih muda..hahaha..gurau jer tak la.Kulit muka aku tersangat la kering, berminyak dan banyak ton…

So semenjak tu aku mula percaya yang 3 step asas ni amatlah penting..aku kaji-kaji,nilai-nilai yess jawapan dia memang yer. Dulu aku tak suka nak pakai toner,krim bagai..terutama krim yang colour putih.Anti sungguh aku sebab aku andaikan krim tu Cuma boleh buat kulit aku berminyak dan mengeluarkan peluh berlebihan jer.Padahal tak pakai pun kulit aku berminyak kot.

Akhirnya aku mengalah tapi tak kalah la lagi. Aku selongkar punya selongkar tanya pendapat orang jawapan dia tetap sama. Dan start tu wei….aku dah mula amalkan 3 step ni. Mencuci,menyegar dan melembab..series aku cakap kulit aku semakin baik,tak rasakering lagi,lembab dan kurang berminyak..

Kulit yang berminyak mungkin disebabkan liang pori tersumbat,kulit yang terdedah secara terus pada sinaran matahari pula boleh menyebabkan kekeringan dan menyebabkan ada 2 ton terutamanya yang pakai tudung betul tak? Sebab tu la bila seharian kat luar dan terdedah pula pada cahaya matahari kulit kita mudah mengalami banyak masalah kalau tak dijaga betul-betul.Bila balik rumah pulak abaikan jer nak cuci muka,nak letak pelembab,penyegar macam aku.Kadang-kadang terus tidur tanpa mencuci muka.Mana tak tersumbatnya liang-liang kulit ko.silap-silap jerawat pun tak segan silu muncul..

Kalau amalkan 3 step asas ni inshaAllah kulit akan sihat.Tak perlu produk yang mahal-mahal pun.Kalau ko pakai Produk yang RM10 jer pun kalau kena dengan ko,pandai jaga tetap cantik. Kalau ko pakai produk beratus-ratus pun kalau ko malas nak jaga muka ko,still sama juga muka ko tetap ada masalah..Aku memang setuju pendapat aku yang ni. Dah pendapat ko memang la ko setuju kan??.Tak…. aku setuju bukan sebab teori tapi sebab praktikal.Aku dah alami,dah try dan dah praktikkan pun. Memang yer,aku pakai produk yang murah jer wei..Nano White bagi aku memang cukup baik.


 produk pilihan aku

Nano white adalah set penjagaan wajah yang di formulakan dari Jepun. Datang dari sumber semula jadi..Dan yang penting Halal..Tak der bahan kimia yang berlebihan macam sesetengah produk.Harga dia pun berbaloi sesuai dan mampu dipakai oleh sesiapa saja. Ok dah..macam sesi promosi produk pula..Aku Cuma suggest kalau sesiapa yang nak try boleh jer..Tak pun korang memang pakai produk yang mahal-mahal jer kan.tak kisah la.

Jadi semenjak aku tekankan bab 3 step ni Alhamdulillah kulit muka aku semakin baik..kalau dulu aku tak kisah sekarang memang aku kisah.sayang kot kulit muka..kalau tak jaga betul-betul karang kulit Nampak tua dari usia..

3 step asas penjagaan kulit muka
Step 1 : mencuci = menghilangkan kesan kotoran dan sisa-sisa yang melekat di kulit

Step 2 : menyegar = berfungsi menutup liang-liang pori yang terbuka setelah dicuci disamping memberi keselesaan pada kulit

Step 3 : melembab = memberi kelembapan kepada kulit akibat kekeringan setelah dicuci dan aktiviti seharian


So memang patut diamalkan 3 step ini,kalau tak penting kenapa setiap produk akan menghasilkan pencuci,penyegar dan pelembab.tentu ada sebab dia kan?.Dan ini adalah asas yang utama dalam setiap produk.betul tak?? Fikirkan dan pandai-pandailah tafsir..

Setakat ni jer boleh aku kongsi sebab aku pun bukan pandai sangat dan bukan pakar kecantikan pun.Tapi aku kongsi berdasarkan pengalaman aku. Yang mengalami masalah kulit muka tu try la amalkan 3 step penting ni yer.

Yang penting peace untuk keamanan ^_^ yey……………………..

p/s: kalau nak cantik jangan lupa amalkan 3 step asas mencuci, menyegar, dan melembab k..

Sekian…..


2 comments:

anne said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Gadiss Kecil said...

inshaAllah...amin...:)