Saturday, June 07, 2014

Baik Atau Tidak Berkawan Di Alam Maya?.


Assalamualaikum...

Peacee yo !!! n hai korang..


Hari ni berbekalkan kutrat keringat tulang 4 kerat ni, fara dengan senang hati walaupun rasa malas-malas  bersusah payah create entry ni. Walaupun kadang-kadang rasa sentap dengan semua orang baik lelaki mahupun perempuan, tetapi dekat blog tak pernah nak sentap tau..miahahaa...


So aper kabar cewek-cewek and cowok-cowok semua, rasa bangga tak korang bila buka blog aku ni..ngerrrr~~~ @_@. penuh tipu helah disitu, nak bangga pe la hai..suam-suam sejuk jer pun..



 Sebelum tu maih tatap dulu gambat kiter..kiter..buat halwa mata sebelum baca ayat-ayat seterusnya..muahahaha..
Saper berkenan maih masuk minang cepat-cepat. Enter cepat-cepat..hahaha..mengong tul.



Back to the topic la, ekceli hari ni fara nak mengupas isu berkawan tapi belum pernah bersua muka. Maksudnya di alam maya ni.  *Dah macam edisi siasat lah pulak nadanya. hehe.. Tapi aper pendapat korang tentang benda ni?.. Adakah salah jika kita berkawan tapi masih belum pernah pun bersua muka, bercakap depan-depan?. Salah tak? bagi aku benda ni tak salah pun kan?. Tapi depend juga la pada diri masing-masing. Macam aku, aku suka berkawan, kenal ramai orang, lagi ramai lagi aku suka. Boleh kongsi-kongsi cerita. Aper yang kita tak tau pun kadang-kadang kita boleh tau. tapi perlu hati-hati juga la kan..


Aku banyak pengalaman pasal benda ni, banyak la kawan yang aku dapat melalui benda alah maya-maya ni..i mean aku dapat melalui facebook, wechat sekarang ni yang tgh up sikit tu, twitter tak sangat sebab aku tak banyak kawan kat situ. Jadi bila tak banyak kawan aku pun malas nak aktif sesangat..hehehe.. boleh kira la dengan jari..  123456... Tapi dulu-dulu korang ingat tak zaman frenster, ha kat situ pun aku ada juga dulu tapi yang banyak sekali aku dapat kawan melalui YM (yahoo messenger). Hah kat sini memang berlambak kawan aku dapat..


Dari situ semua, aku dapat tambah kawan-kawan aku. Tapi kawan, kawan juga, hati-hati pun kena la juga. Mana la tau kawan yang kita kawan tu musuh dalam selimut kita sendiri ke kan?..Saper tau.. memang dia tu punya agenda dia nak rapat dengan kita atas sebab-sebab tertentu.. Dan kena ingat juga nak berkawan tu boleh tapi benda peribadi-peribadi sangat tu tak payah la nak kongsi sangat tambah-tambah yang baru kita kenal..Takut juga. Zaman sekarang ni semuanya kena hati-hati..


Korang tau la ka, aku ni mood macam-macam sekejap-sekejap aku happy, sekejap-sekejap aku sentap, sekejap-sekejap aku ngerrr...aper-aper la..so mood yang tak menentu ni la buat aku mula nak cari kawan-kawan yang boleh ceriakan aku atau kongsikan paper jer la..


Even aku tak kenal pun kawan-kawan kat alam maya ni, hanya just tengok gambar-gambar diorang jer, diorang ni sebenarnya membantu aku. Kawan yang dah kita kenal and yang belum pernah kita jumpa ni lain sikit. Better kalau aper-aper aku suka borak-borak dengan kawan-kawan yang aku tak pernah jumpa lagii ni. Kawan-kawan yang dah memang kita kenal, rapat dengan kita ni lain sikit, kadang-kadang mudah sentap.. Kang aku pun nak sentap juga kott.. so aku suka chit-chat dengan kawan-kawan kat alam maya ni. bagi aku tak jumpa langsung pun tak per..ngehngehngeh...


Tak der la bukan aper, kawan-kawan yang kat alam maya ni kadang-kadang suka bagi mood aku yang suram tetiba penuh warna-warna pelangi sangat..hehe..diorang macam lebih memahami sikit. 


Nak tau tak dulu aku pernah gaduh dengan sorang kawan aku ni.. * Ni citer betul yer.. Mulanya aku kenal dekat benda alah tu la YM. Start chit chat, dia tegur aku..then aku pun ok la.. Borak pi borak mai..boleh pulak kitorang gaduh tahap tak tau la nak cakap. Mengong dua-dua. Siap aku cakap dia macam-macam, toyol la, dia cakap aku langsuir la..siap ngutuk-ngutuk lagi.. memang menci giler la sebab dia selalu sakitkan hati aku.. Last-last sekali dia la yang menjadi sahabat baik aku sampai sekarang. Dia suka tolong aku, then nasihat aku terutama bab solat, bab agama. Selalu ada bila time-time aku sedih, ada masalah. Kadang-kadang aku terharu sangat. Tapi jangan salah faham yer..Dia memang lelaki tapi  kitorang tak bercinta yer.. Dia pun baru jer kawin. Best sangat dapat kawan macam dia. Kalau korang nak tau bukan dia jer yang aku kenal, semua ahli keluarga dia aku dah kenal. Dah macam sedara dah.. Tq memanyak yer sahabat *_*


Emm..tu la aku nak cakap tak salah pun kalau korang nak kawan ramai-ramai kat alam maya ni, tapi korang kena pandai-pandai la tengok yang mana elok yang mana tak elok..


Ok, korang pulak ader pendapat? Jom kongsi..

p/s: Mahu ditegaskan di sini, berkawan di alam maya baik tetapi tak bermaksud berkawan dengan kawan yang kita memang kenal tu tak baik. masing-masing ada keistimewaan masing-masing. dan kita pulak ada pilihan untuk diri kita dan cara kita berkawan. Yang penting hargai setiap dari kawan kita tu. Baru kita akan rasa bestnya ada kawan yang ramai-ramai and macam-macam perangai.


Itu saja kot yang aku nak kongsi petang ni..k bubye.. Nak makan aiskrim magnum jap..emmmmm....

Sebelum aku tutup entry ni jelessss le tew..hakhak..





6 comments:

Fatihah Azanan said...

Xde hal berkawan through cyber life. Dapat jumpa lagi ok, so boleh eratkan lagi ukhwah. :)

Unknown said...

Berkawan biar beribu. Let's keep in touch dear ^_^

Gadiss Kecil said...

kan @tiey smilez..x der hal lah nak berkawan blh eratkan lagi ukhwah dan tambahkan kenalan.

Gadiss Kecil said...

yup betul berkawan biar seribu bercinta biar satu..hahaha..tetiba.. tq cik MEOW :)

Anonymous said...

kawan alam maya ni ada baik dan buruknya..kdg2 tak boleh nak caye sgt..huuhuu anyway kalau kita ikhlas brkwn, insyaALLAH kwn kite tu pun jenis yg jujur mcm kite :D

Gadiss Kecil said...

yup..betul-betul yang penting kita pandai memilih kawan kan..huhuu..