Wednesday, January 29, 2014

Tak Der Tajuk Tapi Bermanfaat Kot...

Assalamualaikum

peace yio!! hehe..tetiba..Al kisahnya selamat tengah hari tuan-tuan dan puan-puan..eh...hehhe..

Tengah-tengah hari macam panas giler nak keluar...ni baru panas kat dunia..panas kat akhirat tak tau macam mana kan...so beringat-ingatlah setengah yoo

Anyway tak der benda sangat la yang aku nak cerita pun just saja nak share pepatut yang ok atau baik bak kata orang..tak salah kenn??

Menilai kepandaian diri.huhu..ai pe maksudnyer..ha mai sini rapat-rapat..aku nak cerita. Memang sesetengah orang tu dikurniakan kepandaian yang luar biasa..itu lumrah la kan..tapi kalau kita rajin, baca-buku berkodi2, tusyen, kelas sana sini..boleh jadi pandai juga kan..tak dernya orang bodoh kat dunia ni..cuma malas jer buat manusia ni jadi bodoh..malas nak baca buku, malas nak pergi kelas, malas n malas..lama mana hidup lama tu la malas..dah nampak-nampak memang la kau bodoh kalau kau cenggitu..

Hai tapi pandai juga tak semestinya disebabkan kau punya otak yang pintar..selalu dapat no 1 dalam kelas.boleh buat keputusan dengan pantas dan tepat.. ada ilmu dalam sesuatu bidang..tak sebenarnya..

Pandai sebernarnya bila seseorang tu rajin menilai diri dia..hari ni aper yang dia buat, makan aper, pergi mana, dah tolong orang belum, salah ker tak apa yang dia buat..Ha ni bermksud muhasabah diri..tengok balik diri tu..

Ini baru dinamakan pandai..berfikir sebelum dan selepas membuat sesuatu..nilai balik diri..berdosa ker aku buat macam tu?, dapat faedah ker aku buat macam tu, aku dah susahkan orang ker?..see orang yang macam ni adalah orang yang pandai..MashaAllah sentiasa nak berubah kearah baik..

Pandai ni tidak semestinya kita ni selalu berada di atas..dapat masuk u, dapat keje besar..otak geliga..tapi kalau tak pandai nilai balik diri tu bukan pandai namanya..

Muhasabah tu penting dalam kehidupan kita..eh kenapa muhasabah tu penting?? 

Sebab ia dapat mengukur diri kita..sejauh mana kita melakukan amalan kebaikan yang dapat memberi manfaat kepada kita selepas kematian..tak kira la dia tu ada iQ yang rendah, tinggi, tak der sijil-sijil yang boleh dibanggakan pun atau sijil berkepok-kepok..Orang yang macam ni lebih bijak dari orang yang sentiasa menempa kejayaan dalam hidup dia tapi lupa pula saat kematian yang bila-bila masa jer boleh jemput dia..haih tak takut ker..asyik dok kejaq kejayaan dunia ja en..

Orang yang benar-benar cerdik akan sentiasa meneliti setiap perkara yang dia buat dan sentiasa pulak melihat akibat daripada perkara yang dia buat tu..Meneliti setiap perbuatan yang telah dia buat, fikir akibat yang akan diperoleh selepas mati samaada baik atau buruk berdasarkan amalan yang dia buat kat dunia ni...

"Bermuhasabahlah sebelum kamu akan di musabah (pada Hari Kiamat)". ungkapan dari Sayidina Umar bin al-Khattab yang terkenal sebagai tokoh yang selalu bermuhasabah diri sendiri.

Diriwayatkan daripada Syaddad bin Aus daripada Nabi s.a.w, Baginda bersabda;
maksudnya ; Orang yang cerdik ialah siapa yang bermuhasabah dirinya dan beramal untuk (menghadapi) perkara selepas kematian, sedangkan orang lemah ialah sesiapa yang menjadikan dirinya mengikut hawa nafsu dan sentiasa berharap kepada Allah (keampunan-Nya)." Riwayat al-Tarmizi.

So macam mana nak buat atau tak? huhu..fikir-fikir...Jangan asyik dok muhasabah pakaian aku hari ni elok atau tak..cantik atau tak..lepa kat ofis tu suka dak,mesti jeles nak mamp..esok kena up lagi ni..hoi..hoi.hamboi2.gedix, double gedix. +++gedix...


uhu..tetiba letak gambar sendiri..nak up juga ker..eh tak aih..sekadar hiasan ja..


Sekian..




5 comments:

Akeyla Azmi said...

<333 betul. sama2lah muhasabah diri :D <#

Fara Haanna said...

yup jom..jangan lupa sentiasa muhasabah kalau nak hidup lebih baik dan berkat..

Abak Lorong Cinta said...

In Shaa Allah...pkongsian bmanfaat.. bmuhasabah disni..hehe

Fara Haanna said...
This comment has been removed by the author.
Fara Haanna said...

Alhamdulillah..hihi:)