Thursday, January 30, 2014

Kalau Dulu Aku Lain, Sekarang Pun Lain.



Assalamualaikum :)

Hai reader-reader semua..i’m come back..hihi..poyo..apa macam gempaq sangat tajuk ni..lek ar..tak der aper yang gempaq pun just nak cerita lebat tu tak la, biasa-biasa saja sambil makan laksa memang biasa sangat la….kehehe..pe kau merepek ni Fara..

Anyway..aku tak suka nak cerita sangat pasal benda2 yang agak personal tapi memandangkan arwah tok aku dulu cakap..elok ja kau kongsi supaya orang lain boleh manfaat en..ha..tu la sebab elok jugaklah aku kongsi kat sini..nak kongsi kat fb, twitter, cam tak best ja..baik aku cerita lebat kat sini..

Dulu, aku tak suka nak pakai tudung lelabuh ni..rimas, panas, mengerbang sana sini n ntah haper-haper ar..Rasa malu bila pakai tudung labuh-labuh ni..macam tak up to date. Malu bila kawan tengok, sat g dia mengata..Pi sekolah pun tudung tak la panjang sangat..setakat-setakat bawah dada sikit ja..belakang pun lebih kurang la..Masuk bilik ayaq..belek tudung setengah jam..kelebek sana, kelebek sini..sampai puas hati..Hah tu dia..hampa tengok..hampa tengok sampai macam tu sekali la..Biaq terlepas cikgu ngajar pun tak pa janji tudung cantik up to date..cehhh..padahal kelebek macam mana pun aku rasa dok macam tu juga la..kot-kot muka tu boleh berubah jadi Nora Danish tak pa la juga kenn..

Situasi ni berlaku sampai la lebih kurang  2, 3 tahun lepas..Tudung tak mau ar labuh-labuh..pe barang..barang best ar bila tudung tak labuh..tutup aurat sangat ar macam tu..perh..laki tengok terliur..x malu ka cik kak oii..malu pa nya..trend tau dak trend..tudung angkat sampai atas..kalau boleh nak atas lagi..lagi..lagi..en kalau boleh tak pakai pun tak pa aih bila mak tak nampak..penampaq badak sumbu baru tau..

Konon..eh aku pakai tudung pa..pakai tudung pa nya..kalau dah angkat sampai keatas..tudung mau-mau yang kecik saiz budak tadika pun tak pa..tapi pasai tak boleh ambik la saiz ‘s’ en..tu pun kalau rasa panjang mau nak oter lagi..giler betul..Kau pakai tudung macam tak pakai tudung..

Tapi tu dulu la zaman aku dok pikiaq dunia, fesyen, zaman nak up..up..tak pernah pikiaq dosa..Allahuakbar..Ya Allah rasa berdosa sangat..Kalau boleh pi balik zaman tu tobat aku tak kan pakai macam tu..Pakai tudung tapi macam tak pakai tudung..Mana la maruah aku masa tu, mana la la perginya malu aku..Ya Allah malu dengan Allah..

La ni, sungguh aku cakap tak mau dah buat macam dulu..biaq pi la tak up to date pun, buta fesyen pun janji..Allah suka..Manusia tak suka pun tak pa la..Manusia suka bukan dapat apa pun, dapat dosa ja..biar elok dipandangan Allah bukan elok dipandangan manusia..Manusia tak der hak nak meghakimi sesame manusia..en..

Rasa terlambat sangat, kalau la dulu aku macam sekarang alangkah bestnya..tapi nak buek macam mana kan..masa dah berlalu..tu la dulu bodoh tak nak pikiaq..

Yang adik-adik ni..tok sah la dok kejaq fesyen yang ntah hapa-hapa..pakai tudung macam tak pakai tudung..selit sana sini, gulung sana-sini,angkat atas belit-belit..Pakai tudung pun ada caranya cik oii..Kalau pakai tudung menyerupai golongan kafir, berdosa kita..Pakai tudung tak tutup dada, tak tutup belakang buat apa..jangan buat keja sia-sia dk oii..





Rasulullah s.a.w pernah bersabda:

“Barang siapa menyerupai sesuatu kaum, ia tergolong dari  kaum tersebut”.




Ya Allah jauhkan lah dari tergolong dari golongan tersebut..Nak berfesyen pun berpada-pada la..pilihlah yang mengikut landasan islam..tak payah dok takut orang kata tak elok, tak cantik, tak pandai berfesyen..tapi takut la Allah pulak yang kata..


Pakai tudung atau hijab ni juga bukan macam fesyen rambut ..sat nak buat macam tu, macam ni la..tak salah tapi biar betul..jangan sampai keluar dari landasan mengikut cara islam sudah la..Belit pi la kot mana pun , suka hati hampa la tapi biar la menutup apa yang patut..satgi dok belit sana sini, sampai lupa nak tutup apa yang patut tutup..tu yang salah..




Sekarang nii syukur la sebab aku diberi kekuatan untuk berubah, faham serba sedikit, walaupun tak banyak tapi sekurang-kurangnya aku dah boleh faham..Memang la aku ni pakai pun tak perfect lagi..tok sah dok mengata sangat la tapi jom la sama-sama kita peringat dan berubah..Tok sah la dok ikut cara yang bukan islam kehendaki..



ai maaflah gambar tak baper clear, biasala la dari pak cik google hampa tu


Biar cantik pada pandangan Allah bukan cantik pada pandangan Manusia..

Manis sangat kalau kita ni pakai tudung dengan cara yang betul..Ah..biaq la tak up to date pun janji Allah suka..hampa tau apa..nak mengata..ish..ish..MashaAllah pi jauh-jauh la..tok sah dok dengaq sangat setan duk bisik tu..



Ni pulak aku yang sekarang..Yang dulu tak payah la dok boh gambaq kat sini no, buat malu ja.


Sebelum tu nah aku nak hadiahkan satu lagu kat hampa semua..feeling2 ar aku yang tengah nyanyi kat hampa no..

Aku yang dulu bukanlah yang sekarang,
Dulu di tendang sekarang ku disayang,
Dulu..dulu ku menderita,
sekarang aku bahagia.....

Hoi..amboi..feeling aih...brahahaha...ok dah..habis suara merdu aku ni..


Yang buruk semuanya dari Fara, yang baik semuanya dari Allah s.w.t...dah..dah..pi mandi pikiaq betoi ka dak apa yang aku cakap ni..

Sekian.....


4 comments:

Niena Reen said...

Menutup aurat dengan sempurna itu lebih manis. :D

Gadiss Kecil said...

Kan..betul tu..tutup la aurat dengan sempurna.. :)

mm said...

betul betul betul!

Gadiss Kecil said...

eh..eh..upin ipin la..hihi..gurau jer..