Saturday, March 02, 2013

Facebook,Apa Kegunaannya?

Assalamualaikum

Hari ni aku nak mulakan dengan sesi pelajaran,harap maklum...hehe...sudi-sudilah sama-sama kita belajar yer.

Korang nak tau tak ape sebenarnya kegunaan fe-se-book yang korang dok ngadap hari-hari tu? 




Ni ada cerita,masa aku tengah siap-siap nak buka laptop nak online facebook gamaknyer, tetiba terus teringat pasal aku pernah baca satu artikel yang bertajuk "Apa Sebenarnya Kegunaan Facebook??" Aku pun tak berapa ingat artikel ni bertarikh bila,harap maaf yer..tapi aku baca di Harian Metro.

Mari kita sama-sama renungkan apa sebenarnya kegunaan facebook ni,adakah untuk menambah pahala kita atau menurunkan jumlah pahala kita(menambah dosa).Aku tengok diri aku balik, aku ni banyak mengumpat orang tak dalam facebook?, syok punya dok chit chat dalam inbox, ntah-ntah dosa aku lagi banyak kot......Astaqhfirullah...

Apa yang aku baca dalam artikel tu yang menyatakan manfaatlah teknologi meklumat untuk kebaikkan... eh meklumat, dah jadi mek la pulak, sorry sorry maklumat kebaikkan.Menyampaikan maklumat dan menyalurkan ilmu yang baik-baik. Bukan 24jam dok melekat kat skrin komputer belek fe-se-book, baca gosip orang, ambik tau hal orang,kutuk orang.*Aku la tu. Semua orang tak kena,aku jer betol, amboi cik Farahaanna kau saja ker yang orait.Macam la kau tu betol sangat orang lain semua tak betol..Kau lagi teruk tau tak?..Kalau timbang balik dosa kau lagi bertimbun kot [cakap sorang-sorang]

Sambung balik,facebook merupakan medan untuk berkenalan, bertambah kawan tapi yang hanya membawa kebaikkan.Dalam islam pun, kita diciptakan dalam banyak aspek samaada keturunan,bahasa,budaya dan suasana kehidupan pun digalakkan untuk saling mengenali antara satu sama lain.Bukan untuk mengenali saja tetapi untuk melengkapi antara satu sama lain juga.Maksudnya semua kita mempunyai kekurangan tetapi jika saling melengkapi kekurangan itu boleh diatasi.


(Firman-Nya:" Wahai umat manusia sesungguhnya kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan kami telah menjadikan kamu berbagai-bagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan dan beramah mesra antara satu sama lain")  surah al-Hujarat,ayat 13 


Jadi facebook ini adalah salah satu medium yang terbaik untuk dimanfaatkan dengan sebaiknya. Menyebarkan kebaikkan(makruf) dan menyekat keburukkan (munkar). Ni termasuk dalam usaha dakwah. So ingatlah wahai rakyat fe-se-book termasuk aku buatlah sebanyak mungkin kebaikkan, jangan dok menambah dosa lagi.

Ini termasuk dalam tugas setiap muslim yang akan disoal nanti, iaitu (berdakwah). Dakwah adalah sunnah Rasulullah SAW yang paling besar yer. Ingat tu..

Banyak perkara baik boleh dikongsikan melalui facebook. Sebaris dua ayat pun dah menambahkan pahala kita.Senang je untuk tambah pahala kan?

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud "sampaikanlah daripada aku walau sepotong ayat" (Hadis Riwayat al-Bukhari)

"Sesiapa yang menyeru kepada petunjuk (islam) maka dia akan mendapat pahala seperti pahala yang diperoleh oleh orang-orang yang mengikutinya,tidak berkurang sesuatu apa pun dan sesiapa menyeru kepada kesesatan, maka dia akan mendapat dosa seperti dosa yang diperoleh oleh orang-orang yang mengikutinya, tidak berkurang sesuatu pun" (hadis Riwayat Muslim)

Jadi kalau dah faham, gunalah fe-se-book sebaiknya yer kengkawan,kakak,adik,abang,mak cik,pak cik dan.........sealiran dengannya. Apa saja kejahatan termasuk mencaci, mengejak, memberi gelaran buruk, membuat fitnah, mendedah aib orang, kongsi unsur tidak bermoral sangat dikeji. Dosa orang terbabit sama dengan dosa orang yang bersekongkol dengannya. Nauzubillah...

Pelajaran hari ini setakat ini saja yang boleh aku kongsikan.Jauhilah apa yang dilarang dan buatlah apa yang disuruh. Audit diri bak kata Prof Muhaya (tengok balik diri tu) k..

Sekian....