Monday, March 18, 2013

Hati Yang Tenang


 Assalamualaikum

Nak dapat hati yang tenang bukan mudah..

Sebagai manusia biasa,kita punya kelemahan yang sukar untuk diatasi tapi janganlah menganggap setiap kelemahan itu tak boleh diperbaiki.Pasti ada jalannya.
Jangan menganggap oh,aku bukan Malaikat,aku bukan Nabi,aku Cuma manusia biasa so pasti ada kelemahan,mana mungkin aku dapat atasi semuanya..

Salah tu,kita diminta untuk sentiasa memperbaiki diri bukan untuk merendahkan diri..

Hubungan dengan Allah bagaimana? Adakah kita sentiasa mengingati Allah dalam apa jua keadaan?? Jangan ketika senang kita lupa Allah.Kalau ini terjadi itulah punca utama hati tidak tenaang..

Manusia mudah lupa untuk jaga hubungan dengan Allah.Itu yang utama. Cuba fikir kadang-kadang  hidup dah senang lenang,apa nak semua dapat tapi hati tak tenang kenapa??

Salah satu sebabnya  sntiasa fikir yang negative.Orang yang negative tak kan dapat positifkan dirinya.Yang dapat sentiasa yang negative saja.

Kalau kita sentiasa cakap benda-benda yang negative Allah akan bagi. “kalau aku buat macam ni,macam tu nanti aku yang susah, aku tak mampu nak buat semua tu sebab aku tak berkemampuan macam orang lain”.

Kalau itu jer perkataan yang sentiasa keluar dari mulut kita,InshaAllah Allah akan bagi apa yang kita cakap tu.

Sebab tu la kita kena jaga hubungan dengan Allah.Kalau hubungan dengan Allah dijaga,fikiran negative tak kan keluar.Kita kena sentiasa bersyukur dan menerima semuanya dengan berusaha lebih lagi untuk kehidupan yang lebih baik..Bukan  selalu bercakap aku tak mampu..aku tak boleh buat..dia lain,aku lain…

Hubungan dengan manusia juga sebenarnya perlu dijaga. Jangan hanya memikirkan diri sndiri sahaja.Yang mampu tolong yang tak mampu.Yang tak mampu jangan kata aku tak mampu,aku tak boleh tolong.Bukan macam tu,banyak cara  kita boleh tolong orang .Kalau tak berkemampuan dari segi kewangan tolong dari segi lain. Contoh kudrat kita, tenaga kita. Itu lebih baik dari duduk menunggu orang bagi..

Percayalah sesiapa yang memberi dengan ikhlas kerana Allah.Kehidupan dia akan lebih tenang.Orang yang selalu memberi lebih baik dari orang yang menerima..Kehidupannya pasti akan lebih tenang..Tak ada sesiapa yang memberi tapi hati tak tenang kecuali dia tidak menjaga hubungan dengan Allah terlebih dahulu dan niatnya untuk memberi bukan kerana Allah sebaliknya hendak menunjuk-nunjuk..

Untuk memiliki hati yang tenang  kita juga dituntut untuk berkasih sayang sesama manusia dan makhluk Allah tanpa sebarang syarat.Jangan sesekali tanam sifat benci.. Bila ada sifat benci dalam diri hubungan dengan Allah juga  akan terjejas dan hati tidak akan tenang.

Bagaimana nak jaga hubungan dengan Allah?? Jawapannya kita perlulah jalankan tanggung jawab kita sebagai muslim, contoh jaga solat,baca Al-Quran,Tutup aurat dengan sempurna,berpuasa,zikir..

Cara-cara untuk dapatkan hati yang tenang.

·      *   Buat jurnal (apa aku buat hari ini,apa aku makan hari ini,bagi manfaat pada diri aku tau pun tak)
·      *   Bila jumpa orang cuba faham dia,dan jangan asyik harap orang akan faham kita sebaliknya kita kena cuba faham orang
·      *   Jangan sesekali kritik orang kononnya kita saja yang betul
·      *   Kalau kita nak kaya,kita kena bagi orang lain juga kaya.Bukan kita saja yang nak hidup senang,orang lain juga nak kaya nak hidup senang
·     *    Yang penting setiap masalah mengadulah pada Allah.Itu yang terbaik bukan pergi menjaja setiap masaalah pada orang
   
   

     
Doa apabila menghadapi tekanan.Doa ini hendaklah dibaca berulang kali (ikut kemampuan)sehingga hati tenang.Tetapi fahamkan apa yang dibaca tu baru ia pergi ke hati




     Bacaan Rumi : Hasbunallah hu wanik'mal wakil.
Maksudnya : Cukuplah Allah untuk menolong kami, dan dialah sebaik baik pengurus dan terserah kepadanya segala urusan kami.
Sumber : Surah AliImran Ayat 173
   

     
 Semoga apa yang kita pelajari ni dapat diamalkan dalam kehidupan harian kita.
      p/s : sebagai peringatan  dan pelajaran untuk diri aku juga..

      Sekian.......



1 comment:

Rosemela Nuzreen said...

TQ for the sharing. Especially utk doa. Jemput follow blog saya ye.
www.ereensuperduperstory.com