Monday, March 11, 2013

Kereta Baru Eh...


 Aassalamualaikum

Sekarang ni aku tak tau ape yang patut aku buat....sebab apa tau sebabnya aku makin naik gila pada kereta..Gila tahap sampai tak boleh gila la lagi..

Tengok pak cik kat kampong…Wah….pak cik ni pun boleh bawa kereta cun tu..
Tengok kiri,kanan,depan,belakang…hah tunduk pale**** aku bila lagi?

Tu la padahnya asyik dok nompang orang ja,bila mau ada kereta ni..
Selalu dok jadi mam besar ja dok belakang,driver yang bawa. #kunun#  tak pun dok sebelah jadi pegawai JPJ bagi markah lulus ke tak..

Bila berdesup wiau….enjen keta abang hujung kampong, naik geram…nak beli keta juga..nak beli keta juga….boleh aku wiau sekali…cis!!!  Ada hati nak wiau..wiau juga..silap-silap wiau dalam hospital kot…

Hajat hati cukup la sekadar SAGA FLX.Aku rasa dah ok..harga mampu milik.Besar pun besar juga,boleh aku angkut sedara mara,sahabat handai,jiran tetangga bawa pi___________________*isi tempat kosong*pandai-pandai la…

Cup..satu perkara,aku tak berapa minat pada kereta mewah cam BMW ke wmb ke ape ker…sebab tu diluar kawalan kewangan aku..bukan aku nak bergaya dengan kereta macam tu,duit poket elek…….makan minta kat mak..no..no..no…

Banyangkan minyak lagi,air filter,oil filter,service lagi..macam –macam lagi..rabak poket cek..
So untuk elak terpaksa jadi peminta sedekah kat mak bapak,cari lah yang terbaik untuk diri sendiri dan sedar diri..Buat malu jer pakai keta mewah tapi habuk pun tak dak.

Nak jimat keta second hand ada,jimat kot bagi buyer yang sangat-sangat excited nak keta macam aku ni..Tapi fikir tak nak save budget sangat, last-last buat keluar duit lebih dari beli keta baru kot..faham-faham la maksud aku ni..Kita tak tau pengguna keta tu sebelum ni macam mana.Kalau dapat keta yang very good lagi tak pe la..

Tapi bukan semua keta second hand macam tu..banyak yang ok,kalau tak,tak habis la keta second hand tu kat kedai..Perancang ekonomi dan kewangan pun suggest elok juga beli keta second hand untuk save budget.Pandai-pandai la fikir mana yang baik.

Bagi aku yang tak nak ambik risiko tak puas hati kemudian hari,menyesal tak sudah.Keta baru pilihan aku.Dah tau-tau dah kita pengguna pertama tu..Apa yang tak kena sebab salah kita sendiri.Tak payah nak salahkan orang lain lagi..

What Do You Want In Life?..Itu yang nak kena tau dulu kot..hehe..Pastu baru pikir pasal budget untuk kereta..

List semua budget ,untuk keta:
*Downpayment/monthly installment@service
*Harga total kereta
*Kos extra yang lain-lain contoh maintenance

Semua ni kena fikir,macam aku kata tadi so bila dah fikir-fikir kereta yang bagus dan pilihan aku……jeng..jeng…dah tau kot,dari tadi aku dok promote.Pilihan aku PROTON SAGA FLX 1.3 atau 1.6 SE





Harga bermula dari RM38.811.Bayaran bulanan peruntukan 10% dari harga,secara kasar semuanya around RM481 per-bulan.Dah save sikit budget kat situ kan..So tak mau lagi ka? Fikir..fikir…

Beruntung sangat kot,dah boleh guna untuk gasak sana sini. Kapasiti enjin 1.3 @ 1.6 , fuel efficiency: 90km/h (1/100 km)6.0. 

Enjin menggunakan enjin campro IA FM, 4 cylinder DOHC 16V dengan teknologi CVT (Continuously Variable Transmission). Boleh save minyak,penukaran gear pun lebih lancar kot..




Bonet pun luas,nak sumbat segala macam barang pun senang, ada twin air bag. Fungsi brek ABS dan EBD. Breaking system pun sangat memuaskan..



Yang aku suka ,system entertainment kereta ni. Ada unit audio yang boleh connect dengan ipod/MP3 dan USB untuk memainkan tracks pilihan.Dengan audio controls dekat stearing wheel,boleh skip dan pilih lagu kegemaran…aumak ai…bestnyer..





Leather Seat,rim 15 inch


Lagi…lagi best…..bila test drive..so jom sama-sama kita dapatkan SAGA FLX kot..Lesen x der lg pun tak per yang penting dalam hati tanam angan-angan nak beli SAGA FLX..orait..*ketuk pale sendiri* sesi merapek panjang dah bermula….


SAGA FLX.


Hehe..ok la cerita-ceritot dari aku berhenti di sini dulu lain hari kita jumpa lagi…Bubye..
Sekian…..



No comments: