Wednesday, February 20, 2013

Salah Pilihan dan Keputusan




Assalamualaikum


Kesalahan dalam membuat pilihan dan keputusan,itulah aku. Hurm lepas salah buat pilihan, keputusan dah dibuat kepala otak mula berpusing-pusing. Dok dalam bilik sorang-sorang, eh..kalau aku pilih yang tadi tu lagi bagus la dari yang ni. Asal aku pilih yang ni (mood celaru datang) yang tadi lagi cantik, lagi baik. Nape aku tak fikir dulu tadi. Ala...(perasaan sakit hati kat diri sendiri) tido tak kena, dah tak kena tak boleh lena pulak tu..Hadoi....masaalah, ape nak buat ni..






Mak selalu cakap kat aku, pikir baik-baik, betul ker? Aku dengan perasaan confident, betul la. Dah tak fikir paper lagi, memang itu pilihan yang terbaik. Tak pernah pulak nak fikir kenapa mak tanya banyak kali, dah tentu-tentu  mak rasa tu bukan yang terbaik. Tapi hati aku ni degil, tak nak dengar cakap orang, men bedal jer.


Masa study dulu, aku selalu salah buat pilihan dan keputusan. Kalau jawab soalan, aku mesti was-was pada soalan yang aku tak tau, yang ni pun aku rasa betul, yang ni pun betul juga..mana satu yang betul. Selalunya soalan objektif la. Dalam otak aku ni dah tau, hati kuat kata yang ni tapi diri sendiri pulak kata salah. monolog la aku sorang-sorang dalam hati sambil ngadap paper. Balik semak, dah sah-sah apa yang ada dalam kepala otak aku tadi betul, tangan aku pulak laju tanda yang lain. Geramnya tak tau nak cakap, mana tak nya cik kak,cik adik,cik abang markah aku dah turun. Nak dapat 90% cewah.. dapat 88% je la. Tak ker rugi.


Itu masa study, dah habis study pun sama juga. Tak tau nak buat keputusan yang betul. Tapi Alhamdulillah sekarang ni keputusan tu sedikit sebanyak makin tepat..hehe..dah pandai sikit buat pilihan walaupun ada juga yang tak betul. Apa nak buat sabar jer la.






Kadang-kadang (dok sorang-sorang) fikir balik asal aku ni selalu salah pilih, geram betul dalam hati menyumpah-nyumpah, sakit sangat rasa (marah kat diri sendiri) Tambah-tambah bab yang besar dalam hidup, macam bab kerja, bab jodoh..oppss...hehe bab  tu slow sikit belum ada lg, borang-borang pun tak sampai lagi..wuwei..gurau je no. Nak minta pendapat orang takut lagi macam-macam jawapan. Elok-elok dah betul jadi konfius pulak so sekarang dalam bab yang besar-besar kalau tak tau cuba buat solat istiqarah. Sebenarnya tu la yang terbaik. Minta Allah tunjukkan jalan, amalkan selalu Alhamdulillah dengan izin Allah pasti ada penyelesaian pada soalan.


Daripada Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam Baginda bersabda:

Apabila sesiapa daripada kalangan kamu diberatkan oleh sesuatu maka hendaklah dia Rukuk dengan dua Rukuk (mengerjakan Solat dua rakaat) yang selain daripada Solat yang Fardhu (yakni mengerjakan Solat dua Rakaat dengan niat Istikharah).